De sociale impact van ondernemen: wat dit betekent voor Studio Viertien

Toen ik 5 jaar geleden de eerste lijnen van wat Studio Viertien zou worden op papier zette, was een van de dingen die het eerst in mij opkwam het integreren van een permanente bijdrage aan een goed doel vanuit mijn onderneming. Hoe dit precies vorm zou krijgen wist ik nog niet, maar dat dit een vereiste voor me was wist ik wel.
Waarom? Kortweg, omdat het kan. Maar ook omdat dit volgens mij het juiste is om te doen en dit 100% in lijn ligt met waarin ik geloof.

Al heel mijn leven ben ik gevoelig voor het welbevinden en leed van anderen. Als kind kon het mij bijvoorbeeld enorm bezighouden dat sommige kinderen geen Sinterklaascadeautjes kregen; ik begreep niet helemaal waarom de niet aan een budget gebonden Sint niet aan iedereen evenveel -of iets- kon geven. Waarom sommige kinderen letterlijk de boot uit Spanje misten. Ik stapte vaak af op het gepeste kindje in de klas dat alleen speelde omdat ik het niet verdroeg dat iemand werd uitgesloten of zich niet prettig voelde, zelfs als ik dit kindje zelf misschien ook minder aardig vond. Beelden van oorlog en overstromingen hielden me vaak wakker en dat doet het nog steeds. Tegenwoordig kan ik ook wakker liggen van politiek beleid en de samenhorigheid -of het gebrek daaraan- omtrent de Covid-19 pandemie.

Als kind was ik me in zekere zin al bewust dat ik heel gevoelig was voor wat er rond mij gebeurde; als volwassene ben ik dat nog steeds en geloof ik dat ik dit gevoel kan gebruiken om een (klein) verschil te maken. Dat besef sterkt mij in het idee dat de impact van sociaal engagement, hoe groot of klein ook, een manier is om maatschappelijk leed te verzachten.
En zo landde ik bij de visie dat sociaal ondernemen een van de grootste prioriteiten van Studio Viertien zou worden. Ik communiceer hierover, maar zeker niet goed en duidelijk genoeg. Vandaar ook dat mijn eerste blogpost gaat over dit belangrijke onderwerp.

Wat doet Studio Viertien voor goede doelen?

Er zijn 3 manieren waarop Studio Viertien goede doelen steun:

  • Er wordt 1 euro per 50 euro omzet gestort naar het goede doel van de maand
  • Tijdens sperperiodes zoals Black Friday en Kerst zijn er speciale acties waar een groter deel van de omzet naar een doel gaat bovenop wat al wordt geschonken
  • Er worden producten geschonken aan goede doelen om te veilen

Oorspronkelijk wou ik me binden aan 1 doel; een boom planten per 50 euro omzet of per bestelling omdat ik voornamelijk met papierwaren en eindproducten van hout werk. Hiervan ben ik afgestapt omdat er zoveel mensen zijn die hulp nodig hebben en ik hulp niet wou limiteren tot 1 vzw. Zo landde ik uiteindelijk op het idee om iedere maand een ander goed doel in de kijker te zetten en te steunen.
Dit gaat uiteraard momenteel nog niet om monsterbedragen; Studio Viertien groeit, en naarmate we meer groeien zal er ook meer gestort worden. Vaak probeer ik ook indien de omzet het toelaat toch meer te geven dan 1 euro per 50 euro.
Tot nu toe hebben jullie zo via jullie aankopen de volgende prachtige werkingen gesteund:

  • November en December 2020:
    • Make Belgium Great Again, met de focus op een Sinterklaas en Kerstcadeau voor iedereen
    • More for Moria, waarvoor producten zijn geschonken om te veilen ten voordele van de vluchtelingen in Griekenland
  • Januari en februari 2021: het Wereld Natuur Fonds
  • Maart, april en mei 2021: Save the Children
  • Juni en Juli 2021: Duchenne Heroes
  • Augustus 2021: Het Rode Kruis ten voordele van de hulp bij de overstromingen in Wallonië

Het goede doel voor september 2021: ‘Boven De Wolken’

In september zal de bijdrage van Studio Viertien gaan naar ‘Boven De Wolken’. Dit prachtige doel help sterrenouders -ouders die hun kinderen bij of vlak na de geboorte verliezen- om de (laatste) momenten met hun kindje vast te laten leggen door een professionele fotograaf. Zo houden de ouders een mooie, tastbare herinnering over aan hun baby. Meer dan 3300 ouders zijn op 5 jaar tijd gratis ondersteund door de organisatie zonder enige financiële bijdrage te moeten leveren. Echter kunnen de fotografen geen gratis werk verrichten en daarom zijn er dringend nieuwe inkomsten nodig. Dit geweldige goede doel zal eind oktober 2021 de boeken moeten neerleggen omdat ze niet genoeg fondsen hebben om te overleven doordat onder andere de omzet van de Warmste Week is weggevallen door de Corona crisis. Hierdoor is 80% van het werkingsbudget ineens weggevallen en is hun voortbestaan geen garantie meer.
In heel Vlaanderen worden acties op poten gezet en ik geloof dat ook voor Studio Viertien ‘Boven De Wolken’ de perfecte match is; veel klanten zijn zelf mama, papa, wensmama, wenspapa, oma of opa en kunnen zich verplaatsten in het geluk en verdriet van (sterren)ouders. Misschien zijn er onder jullie wel sterrenouders.
Ook voor mijn vriend en mij was kinderen krijgen geen relevantie; na een traject van jaren worden wij binnen een maand ouders. Daardoor begrijpen we dat (gezonde) kinderen geen garantie zijn of iets dat je makkelijk komt toewaaien. Ook dit deel van het leven blijft en lot uit de loterij. Net zoals iedereen hopen wij nooit beroep te moeten doen op ‘Boven de Wolken’, maar geloven wij dat het fantastisch is dat het bestaat wanneer je hen helaas nodig hebt.

Vandaar storten we begin oktober 1 euro per 50 euro omzet uit september door naar ‘Boven De Wolken’. Wil jij meer doen? SMS dan BDW naar 4330 en stort zo per direct 1 euro aan de organisatie. Je kan zoveel smssen sturen als je zelf wil.
Meer info over 'Boven De Wolken' vind je hier.

Wil jij meer weten over Studio Viertien en de ande kernwaarden? Check dan zeker de ‘onze kernwaarden’ pagina op de website.

Hebben jullie nog input of vragen? Suggesties voor goede doelen? Laat het mij dan zeker weten in de comments!

Liefs,

Noortje

Laat hier een reactie achter